De meest gestelde vragen over het hoe en het waarom van het platform. 

Een digitaal interventieplan draagt bij aan snelle en doelgerichte hulpverlening. Het bevat informatie over de site, de gebouwen en de aanwezige risico’s. De brandweerploegen beschikken over het interventieplan op het terrein. Zo kennen ze de toegangsmogelijkheden tot de site voor ze aanwezig zijn, maken ze een inschatting van het te verwachten aantal aanwezigen en kijken ze met welke gevaren ze geconfronteerd worden. 

Het opmaken van een digitaal interventieplan doe je samen met de brandweer. 

Het opmaken van een digitaal interventieplan doe je samen met de brandweer. De wisselwerking verloopt via het DIP-platform van Hulpverleningszone 1.

Hierin onderscheiden we 3 niveaus:

  • Risico 1: Elk dossier start met risico 1. Hierbij worden basisgegevens gevraagd via een online invulplatform zodat er zo snel mogelijk info beschikbaar komt voor de operationele ploegen. De brandweer zal aan de hand van die gegevens, de risico’s beoordelen en beslissen of het zinvol is een interventieplan op te stellen. Dit wordt gebaseerd op specifieke risico’s, de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, de grootte van de site etc.
  • Risico 2: Een risico 1 dossier kan evolueren naar risico 2 waarbij we bijkomende info willen bekomen. Er zal gevraagd worden om een omgevingsplan op te maken samen met de brandweer. Dit gaat stap voor stap middels een wizard.
  • Risico 3: Dit zijn dossiers  met het grootst mogelijke risico (denk aan ziekenhuizen, ceveso-bedrijven, …)  Buiten het omgevingsplan zullen hier ook binnenplannen worden gevraagd/getekend. Risico 2 dossiers kunnen overgaan naar risico 3 .

Je kan ook vragen stellen over een item aan de brandweer, bijlagen versturen, plannen opmaken of zelf tekenen, pictogrammen toevoegen op plannen, een voorbeelddossier bekijken, enz. Je kan te allen tijde je dossier raadplegen. Je zal ook (meestal jaarlijks) een herinnering krijgen om je gegevens te controleren en eventueel te updaten. 

Wil je toegang tot het DIP-platform ,registreer je dan hier. Na het invullen van het risico 1 online invulformulier zal de brandweer beslissen of het zinvol is om een interventieplan op te stellen (risico 2 of zelfs 3). Enkele van de bepalende parameters zijn: de aanwezigheid van grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen, de grootte en complexiteit van de site en de aanwezigheid van niet-zelfredzame personen. 

Voldoe je niet aan onze parameters, dan moet je in het kader van de Codex over het welzijn van het werk nog steeds beschikken over een interventiedossier. Meer info vind je op de site van FOD Waso ( http://www.werk.belgie.be/moduleDefault.aspx?id=1958, Boek III: Arbeidsplaatsen, Titel 3: Brandpreventie op de arbeidsplaatsen.) 

Voor de opmaak van een risico 2/3 interventieplan zorg je dat je beschikt over plannen, contactgegevens verantwoordelijken, aanwezige technieken, aanwezige gevaren, samenstelling eerste interventieploeg, … 

Brandweerzone 1 gaat gefaseerd te werk bij het opmaken van interventiedossiers in DIP. Bedrijven of instellingen die wettelijk verplicht zijn om een interventiedossier op te stellen en/of waar bijzondere risico’s aanwezig zijn voor mens en omgeving zullen hierbij eerst aangeschreven worden. Ook objecten waarvan de brandweer nog geen informatie van beschikbaar heeft, of waarbij de beschikbare informatie waarschijnlijk niet meer up-to-date is, krijgen een hogere prioriteit.  

De uiteindelijke beslissing of een plan moet worden gemaakt, berust steeds bij de brandweer.  

Je kan de uitnodiging tot het opmaken van een interventieplan weigeren. Dit doe je door de weblink van de uitnodiging te openen, je gegevens aan te vullen en ‘weigeren’ te klikken. Houd er rekening mee dat je medewerking tot het opstellen van een interventieplan vaak wettelijk verplicht is. 

Bezorg de uitnodiging aan je collega of medewerker. Met dezelfde code kan deze persoon inloggen. Let op, hiervoor moet deze persoon zijn/haar eigen e-mailadres gebruiken.  

Werken met de DIP-toepassing heeft de beste garantie voor een volledig, correct en periodiek geactualiseerd dossier. Reeds bestaande dossiers zullen stelselmatig overgedragen worden naar de DIP-toepassing en nieuwe dossiers zullen enkel opgesteld kunnen worden via de toepassing. In afwachting van de uitnodiging om jouw dossier via de toepassing op te stellen, kan je al de nodige ‘blanco’ plannen voorzien zodat je die makkelijk kunt opladen in de toepassing en de nodige symbolen kunt toevoegen. 

In het DIP-platform is een wizard aanwezig. Zo vind je op elke pagina in de gele kader informatie over de gewenste gegevens. Je kan bijkomende uitleg en voorbeelden vinden door te klikken op ‘Lees meer’. 

Daarnaast kan je ook gebruik maken van de pdf-versie van de handleiding: 

Handleiding